Kino jak żadne inne medium, potrafi rozbudzić wyobraźnię widzów, odkrywając przed nimi nieznane miejsca i przybliżając odległe zakątki świata. Nie dziwi zatem fakt, że filmy stanowią bogate źródło inspiracji dla podróżników. Bazując na wyszukiwaniach dokonanch przez naszych użytkowników, KAYAK postanowił sprawdzić, w jaki sposób hity kinowe wpłynęły na to, gdzie Polacy spędzili urlop w minionym roku.
Wśród analizowanych filmów, największą inspiracją podróżniczą dla Polaków okazał się Grand Budapest Hotel Wesa Andersona. Jego akcja rozgrywa się w mitycznej krainie Zubrowka. Malowniczy świat przedstawiony przez amerykańskiego reżysera w znacznym stopniu zaintrygował polskich widzów. W ciągu dwóch tygodni od wejścia filmu na ekrany kin, zainteresowanie lotami do Budapesztu w naszym serwisie wzrosło aż o 94%, a za noclegami rozglądało się o 97% więcej podróżnych.
Kolejnym filmem, który zainspirował Polaków do dalekich podróży, był Wielki Gatsby w reżyserii Buza Luhrmanna. Na najnowszą ekranizację kultowej powieści Fitzgeralda z niecierpliwością czekali zarówno miłośnicy książkowej postaci tajemniczego milionera, jak i fani Leonarda DiCaprio, który wcielił się w rolę ekscentrycznego bohatera. Z naszej analizy wynika, że po polskiej premierze filmu, przelotów do Nowego Jorku szukało 34% więcej podróżnych. Tylko nieznacznie, bo o 4%, wzrosło natomiast zainteresowanie hotelami. Biorąc jednak pod uwagę rozmach przyjęć Gatsbiego oraz jego gościnność, nie trudo domyśleć się, że większość fanów filmu miała nadzieję na nocleg w jego majestatycznej rezydencji.
Interesujący może okazać się fakt, że na polskiej publiczoności wciąż duże wrażenie robi historia zmagań hobbitów i krasnoludów. Po ukazaniu się trzeciej i ostatniej już części trylogii Hobbita, ilość wyszukiwań lotów do Nowej Zelandii na naszej stronie wzrosła o 38%. Podobny wpływ na polską publiczność miały Pingwiny z Madagaskaru. Po wejściu filmu do kin, wyprawę na afrykańską wyspę rozważało o 37% więcej podróżnych, niż dwa tygodnie przed zobaczeniem filmu.
Nieco mniejszy, ale wciąż warty odnotowania, wpływ na decyzje Polaków o wyborze celu podróży, miał film Sekretne życie Waltera Mitty. Epickie przygody z pogranicza jawy i snu rozgrywające się w fascynującej scenerii natury, zainspirowały o 27% więcej podróżnych do szukania lotów na Islandię. Natomiast Dzika droga z Reese Witherspoon to film, który na polskich widzów zadziałał nieco inaczej. KAYAK zaobserował 20% spadek zainteresowania lotami do Kaliforni po obejrzeniu zmagań bohaterki, która nocując pod gołym niebem, pieszo przemierzyła szlak turystyczny o długości ponad 1600 km. Co ciekawe, liczba wyszukiwań hoteli w słonecznym stanie Kalifornia wzrosła jednocześnie o 32%. Można po tym wnioskować, że większości polskich widzów bliższa jest jednak perspektywa spędzania urlopu w zaciszu pokoju hotelowego, niż na męczącej wędrówce z namiotem.
Zdjęcie: ©istockphoto.com/davel5957