W ostatnich latach jedzenie zyskało status społecznego i kulturowego fenomenu. W erze międzykulturowej wymiany zwyczajów związanych z jedzeniem, dynamicznie rozwijającej się turystyki kulinarnej oraz „food porn” szturmem podbijającego media społecznościowe, lokalna kuchnia stała się ważnym elementem podróżowania. W raporcie przygotowanym wspólnie z SW Research zdradzamy, jaką rolę odgrywa jedzenie w podróżach Polaków.
Jedzenie ważnym elementem podczas planowania podróży
Według ankiety 73% z nas uważa, że jedzenie jest interesującym, jednak nie najważniejszym elementem podczas planowania podróży. Natomiast dla 10% lokalna kuchnia jest kluczowym czynnikiem, decydującym o kierunku następnej wyprawy. Łącznie, obie opinie stanowią zdecydowaną większość w stosunku do 17% z nas, dla których jedzenie jest nieistotnym elementem podróżowania.
Jakie znaczenie podczas planowania podróży ma dla Polaków lokalne jedzenie?
To interesujący element, jednak nie kluczowy dla decyzji o kierunku podróży | 73% |
Jest nieistotne | 17% |
Jest czynnikiem decydującym o kierunku podróży | 10% |
Najczęściej wybierany rodzaj zakwaterowania również wskazuje, że chętnie odkrywamy lokalną kuchnię. 30% badanych zadeklarowało, że decyduje się na pokój z samymi śniadaniami (B&B), podczas gdy 15% z nas wybiera opcję bez wyżywienia. Ograniczając liczbę posiłków w hotelu, chcemy przede wszystkim samodzielnie poznawać kuchnię odwiedzanego regionu. Jedynie dla 9% z nas rodzaj wyżywienia jest nieistotny. Poza chęcią odkrywania lokalnych przysmaków, pragniemy również zaoszczędzić pieniądze oraz uniknąć ograniczającego nas plany sztywnego rozkładu wydawania posiłków w hotelu.
Najchętniej wybierany rodzaj zakwaterowania:
Opcja z samymi śniadaniami (Bed & Breakfast) | 30% |
Opcja z niepełnym wyżywieniem (śniadania i obiadokolacje) | 28% |
Opcja all-inclusive | 18% |
Opcja bez wyżywienia | 15% |
Rodzaj zakwaterowania jest nieistotny | 9% |
Budżet na jedzenie na mieście
Podczas podróży, blisko połowa z nas (47%) przeznacza średnio od 400 zł do 1000 zł tygodniowo jedynie na jedzenie i napoje, podczas gdy druga co do wielkości grupa biorącyh udział w badaniu (43%) nie przekracza tygodniowo kwoty 400 zł. Jedynie 2% z nas zadeklarowało, że na jedzenie na mieście przeznacza tygodniowo ponad 1600 zł. Budżet na podróż jest również dobrze przemyślany*. Aż 40% z nas określa wcześniej maksymalną kwotę, którą może wydać na wyjścia do restauracji, 22% włącza wydatki związane z jedzeniem do ogólnego budżetu wyjazdu wiedząc, że kupować będą jedynie drobne przekąski jak lody i napoje. Co piąty z nas (21%) przed wyjazdem sprawdza ceny w lokalnych restauracjach albo zabiera jedzenie z domu (21%), aby zaoszczędzić na miejscu.
Średni tygodniowy budżet na osobę, jaki przeznaczamy na jedzenie oraz napoje
Od 400 zł do 1000 zł | 47% |
Poniżej 400 zł | 43% |
Od 1000 zł do 16000 zł | 8% |
Powyżej 1600 zł | 2% |
Jedzenie w drodze
Podczas długich podróży, największy odsetek z nas – 63% – je zarówno posiłki przygotowane wcześniej w domu, jak i te zakupione po drodze. 20% z nas ogranicza się jednak do przekąsek kupowanych na stacji benzynowej, w przydrożnym sklepie lub restauracji. Najmniejsza grupa (16%) je tylko jedzenie przygotowane w domu. Decyzje o tym, gdzie i co zjeść są dla większości z nas spontaniczne – 76% pod wpływem chwili wybiera spośród przydrożnych sklepów czy restauracji, a 15% wcześniej planuje, gdzie zatrzyma się na posiłek.
W drodze polscy podróżni jedzą…
jedzenie przygotowane w domu oraz przekąski kupione w drodze | 63% |
tylko przekąski kupione w drodze | 20% |
jedzenie przygotowane w domu | 16% |
Nie jedzą w drodze | 1% |
Poznawanie lokalnej kuchni
Jak wynika z ankiety chcemy odkrywać regionalną kuchnię. Blisko połowa z nas (49%) zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że poznawanie lokalnej kuchni oraz tradycji związanych z jedzeniem, to ważny element odkrywania nowego miejsca, który odzwierciedla lokalną historię i wspomnienia mieszkańców danego miasta. W celu poznania regionalnych tradycji związanych z jedzeniem*, najchętniej odwiedzamy miejscowe restauracje (70%), w których można spróbować nowych smaków i dań. 41% z nas woli rozmowę z lokalnymi mieszkańcami, dzięki której można dowiedzieć się więcej o sposobie przygotowania posiłków oraz o przepisach, według których gotuje się w domach. Innym popularnym sposobem na poznanie regionalnej sztuki kulinarnej jest udział w degustacjach oraz wycieczkach poświęconych wybranym produktom – taką formę wybrało 38% z nas. Natomiast 37% woli przygotować jedzenie własnoręcznie, wykorzystując regionalne produkty.
*Polacy poznają lokalną kuchnię poprzez…
jedzenie w lokalnych restauracjach | 70% |
rozmowy z mieszkańcami regionu | 41% |
udział w degustacjach i wycieczkach poświęconych jedzeniu | 38% |
zakup regionalnych produktów, z których sami gotują | 37% |
Turystyka kulinarna stała się kolejnym powodem, dla którego chcemy podróżować. A na KAYAK.pl znajdziecie ciekawą funkcję, która pomoże w znalezieniu idealnego miejsca do biesiadowania w odwiedzanym mieście – Heat Map. Obrazuje obszary miasta z największą liczbą wybranych atrakcji, np. restauracji.
*Pytanie wielokrotnego wyboru.
UWAGA:
Ankieta SW Research dla KAYAK: raport został przygotowany na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wspólnie z SW Research. Badanie przeprowadzono dla sześciu głównych miast Polski – Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Gdańska/Gdyni oraz Poznania na reprezentatywnej grupie 1013 respondentów.